Forsikring og ingeniør

Verden er ikke længere ret, når de to ord, ingeniør og forsikring bruges sammen, side om side i en samtale. Enkeltvis er de ord, der begrunder deres anvendelse, med deres egne forklaringer og egne betydninger som dem, der kompileres ordbøger Se passer! De enkelte tjener deres egne formål indtil tidspunktet, når de anvendes i samme sætning eller endda på samme side. Ingeniør og forsikring kan ikke bruges sammen længere, ja der var en tid, da dette emne havde ingen base, men her og i dag kan det ses, at ordene ikke er på nogen måde synonym med hinanden.
Ordbogen fortæller os, at forsikring er “en ting giver beskyttelse mod en eventuel begivenhed” eller “penge betalt for at forsikre mod noget eller af et forsikringsselskab i tilfælde af skade, skade, osv”. Nå, det fortæller os noget, selv om det er en smule forvirrende.
Ordbogen fortæller os at ingeniør er “en person kvalificeret ingeniør”, og det siger også, at en ingeniør er “en person, der kontrollerer en motor eller en maskine”. Og der har vi det. Det er trist at man ikke kan nu slå op “Forsikring ingeniør” eller Engineering forsikring”at få nogle værdifulde indsigt i hvad der er involveret og til at kaste lys over denne sag.
Hvad desværre og uforvarende udløste dette emne var af hvad en Engineering Overlægen sagde engang til en skibe ingeniør mens de supped øl i en bar en nat. Ingeniøren naturligvis klager over manglen på reservedele, der er stillet til rådighed for de skibe, han var på. NB: Dette er en hyppig knurre af ingeniører og sandsynligvis har en værdi og betydning verden, ingen virksomhed, smag til at skille sig af med dyre reservedele hvis de kan hjælpe det. Anyway, forstander, vanen aftalt med skibe ingeniør og skylden alt på papiret skubbe chefer ovenpå, nuværende skibe budgetter og økonomi, dermed fulgte han alle de sædvanlige veje, som bestyrere bruger typisk i denne henseende. Overlægen desværre tog en for mange slurke af hans øl og glemmer, at han havde længe siden krydsede hegnet fra skibenes personale til kontorpersonale, lad slip en stump samtale, at han havde enten været part, eller at hans store ører havde tilfældigvis lød ud.
Sætningen blev viderebragt som dette: “det er ikke vores politik at købe reservedele for vores skibe, vi vil hellere vente indtil udstyret fejler og derefter kræve det tilbage på forsikring”.
Bedøvet er det ord, der kommer til at tænke. Chok, vantro og harme kunne følge tæt andet. Ingeniøren og Overlægen naturligvis henvendt sig til andre emner som diskuterer fellow ingeniører og deres fejl før endelig trækker dig tilbage til deres respektive senge og glemme alt om hvad var blevet diskuteret. Bortset fra ingeniøren kunne der af anden grund eller andre aldrig helt slippe bestyrere “slip” fra hans sind. Og kan nogen bebrejde ham?
Ingeniører har svært ved at varetage deres opgaver inden for parametre i betragtning og i ofte barsk og nådesløs miljøer men givet væsentlige afstive tilbage de uvægerligt udfører deres opgaver godt og en høj grad af slutningen ydeevne og sikkerhed standarder. Ordbogen, helt klart, at ingeniører er kvalificerede personer på udkig efter maskiner. Maskiner skal både tilstrækkelig reservedele og teknikere til at give et sikkert arbejdsmiljø og at holde de maskiner og udstyr i tilfredsstillende orden. En maskine, der venter på en fremtidig forsikringsskader er ikke et sikkert fungerende maskine og ingeniør har tabt sin pligt at holde maskinen eller motorens funktion. Fra en forsikring synspunkt ingeniør og nødvendige reservedele er “ting” der giver beskyttelse mod en eventuel begivenhed.
Moderne systemer for kommunikation og at reservedele er let tilgængelige i de fleste havne i verden er det ikke almindelig praksis at opbygge store lagre af reservedele på fartøjer. Det er i vid udstrækning overlades og accepteret af ingeniører og kontor personale både at når ingeniør ordrer reservedele han gør det fordi han har brug for dem. Han beordrer reservedele gennem selskabet samtidig bevare den viden, at de skulle ankomme på den næste anløbshavn eller senest inden for en måned eller deromkring. Ingeniør desuden beordrer dem fordi han forudser en anvendelse for dem. Ved at placere en ordre, han er uden sine er fuldt ud klar over gøre det, vedtage forsikring på maskinen, han har bestilt reservedele til. Han yder beskyttelse mod en sandsynlig begivenhed, som i dette tilfælde er hans forsikring til at holde maskinen eller motor i en funktionel og sikker stand – som foreskrevet af hvervet som ingeniør.
At opsummere i forenklet form: The Engineer forsikrer hans maskiner ved at erstatte slidte eller brugte dele, som han ser nødvendigt at opretholde et bestemt stykke udstyr i en tilfredsstillende arbejde og sikker tilstand.
Selskabet har i denne henseende undladt i deres pligt at ingeniør, ved ikke at levere de nødvendige reservedele, som teknikeren finder nødvendigt for at opfylde sine pligter.
Forsikringsbidrag eller penge betalt til et forsikringsselskab er en kostbar virksomhed når i betragtning af størrelsen og omfanget af hvad der er involveret. At vente på fiasko og dermed spare penge på reservedele og at få udgifterne henføres til fejl, med efterfølgende reparation af udstyr betales af forsikringsselskab, skal synes “store” til skibets ejer/Manager. Der han have sine penge tilbage til ham af dem, der tager de fleste af hans budget og oven i købet det forsikringsselskab betaler for alle skader påberåbes af fiasko, arbejdsnedlæggelse gange og efterfølgende udskiftning af den mislykkede udstyr.
En ingeniør, der arbejder på et fartøj, hvor reservedele ikke vil blive sendt ud efter anmodning bliver en ubrugelig ingeniør. Nu helst kaldes en vicevært med nogen færdigheder eller interesse i forsikring af hans ejendom simpelthen på grund af en mangel på brugbare varer til virkning sådan. Ingeniør er (var) forsikring mod udstyr fiasko, så længe han har til sin rådighed reservedele nødvendigt – uden disse han negerer nogen forsikring, der går med titel af ingeniør. Han er kvalificeret til at vedligeholde og passe på motorer og udstyr, men han bliver først forsikret (‘ting’), hvis han har de nødvendige backup fra landjorden. Tage, at back-up væk og vi er tilbage med en kvalificeret endnu uforsikrede ingeniør. Han kan ikke udføre sine arbejdsopgaver tilfredsstillende, han kan ikke give forsikring at hans maskiner vil klare sig godt og sikkert i sin varetægt, kan han opfylde sine pligter i nogen form overhovedet og er således et ansvar for alle involverede.
Ingeniør er således blevet uden hans egen skyld en forsikring ansvar over for alle involverede parter, og det er hvorfor vi ikke kan bruge ingeniør og forsikring i den samme sætning-det gør ondt og dårligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.